14 Kasım 2007 Çarşamba

Dostlar Tiyatrosu bu şişenin içinde...

Bugün (15 Kasım 2007) Gölge Tiyatro'nun "DERİNLİKLER"inde Dostlar Tiyatro var:


DOSTLAR TIYATROSU:

l969’da Istanbul’da Genco Erkal ve arkadaslari (Mehmet Akan, Sevket Altug, Ferit Erkal, Arif Erkin, Nurten Tuç) tarafindan kurulan Dostlar Tiyatrosu, ilerici toplumcu bir sanat dogrultusunda benimsedigi ilkelerle sürekli bir arastirma, deneme ve yaratma eylemi içinde etkinliklerini bugün de sürdürmektedir. Bugüne kadar yak lasik 40 yapim sunmus olan Dostlar Tiyatrosu, tiyatro kurslari, koro çalismalari, amatör isçi tiyatrosu toplulugu ve çagdas halk danslari toplulugu gibi yan kuruluslarla bir kültür ve egitim merkezi niteligini de kazanmistir. 70li yillar, Dostlar Tiyatrosu’nun baslicalikla bel gesel tiyatroya agirlik verdigi dönemdir:Rosenbergier Ölmemeli (A. Decaux 1969), Sorusturma (1971, Weiss), Havana Durusmasi (1970, Enzensberger), Siii’de Av (1973, 0. Asena), Dostlar Tiyatrosu’nun oyun dagarinda Türk sanatçi ve edebiyatçilarindan uyarlamalarin da özgün bir yeri vardir: Abdülcanbaz (1972, çizgi-oyun, Turhan Selçuk’tan), Azizname (A. Nesin’den, 1973), Kerem Gibi (N. Hikmet’ten 1974) ve Agri Dagi Efsanesi (1981, Y. Kemal’den). Dostlar Tiyatrosu, özgün yapitlar da üretmistir: Aipagut Olayi (H. Zeybek, 1971), Sabotaj Oyunu (M. Koper, 1971), Gün Dönerken (Y. Çetinkaya, 1976). Yabanci yapitlardan uyarlamalar (Aslan Asker Svayk, 1971) yanisira, çagdas dünya tiyatrosu dagarcigindan Düsmaniar (1974, Gorki), Nekrassov (1970, Sartre), Yaz (1986, Bond) ve Buruk Ezgi (1990, Havel) gibi oyunlara yer veren Dostlar Tiyatrosu Türkiye’nin toplumsal - ekonomik sorunlarini ve olaylarini irdeleyen yazarlarla isbirligi yaparak, birçok yeni Türk oyununun sahneye çikmasini da saglamistir. (örnegin, Asiye Nasil Kurtulur, 1984 V. Öngören). Dostlar Tiyatrosu’nun son on yili baslicalikla Brecht oyunlari dönemi olarak nitelendirilebilir. Kurulusundan bu yana izleyiciyi düsünmeye yöneltici, tartismaci bir tiyatro ortami yaratma dogrultusunda göstermeci bir sahneleme ve oyunculuk anlayisini benimsemis olan Dostlar Tiyatrosu’nun bu dönem ürünleri söyle gösterilebilir: Kafkas Tebesir Dairesi, Brecht Kabare; Bertolt Brecht, Bay Puntila ile Usagi Matti, Galileo Gaiilei. Dostlar Tiyatrosu’nun son çalismasi M. Ulusoy’un sahneledigi Sevdali Bulut’tur (N. Hikmet, 1991- 92). Dostlar Tiyatrosu’nda baslicalikla Genco Erkal, Macit Koper ve Mehmet Akan yönetmen, Metin Deniz ve Tuncay Çavdar sahne tasarimcisi, Metin Deniz ve Sevim Çavdar giysi tasarimcisi, Mehmet Akan, Arif Erkin de sahne müzikçisi olarak yer almislardir.


Coşkun Büktel ve Hilmi Bulunmaz'a karşı var edilen "yokinsan" Burak Caney'i sahiplenen (bkz. Burak Caney'in Yorumları) Gölge Tiyatro, şimdi de, halka değil, Efes Pilsen'in şişesine yaslanarak "son yıllarda ayakta kal"an Dostlar Tiyatrosu'na ev sahipliği yapıyor...

Oysa Dostlar Tiyatrosu'nun patronu Genco Erkal demişti ki:


Hande Üçkaleler - Tiyatroya verilen önem git gide artıyor gibi geliyor bana... Sponsorlar destek vermiyorlar mı?

Genco Erkal - Biz, o bakımdan da şanslı değiliz. Sponsorlarda politik tiyatro yapan sanatçılara pek yakın durmuyorlar. Biraz uzak ve düşmanca bakıyorlar açıkçası. O yüzden sponsorlardan fayda beklemiyoruz ama Efes Pilsen yıllardır bizi destekliyor. Bizim son yılllarda ayakta kalmamıza çok yardımcı oldu. Onun örnek olmasını diliyorum.
(Kaynak: Politik tiyatro izleyicisi azalıyor...)